ptundeland.blogg.se

Välkommen till en hälsoblogg med tips och information om träning och kost!

Nytt år, nya möjligheter!

Kategori: Allmänt

Gott nytt år på Er!
 
Nytt år betyder nya möjligheter och nyårslöfterna flödar om att "Nu skall jag börja träna och vara hälsosam"! Kanon! Men tyvärr går många ut alldeles för hårt i början vilket ofta resulterar i att man tröttnar och det håller i sig i några veckor. Det blir någon form av "jojoträning" och man tränar när man känner för det och hinner. Träningen prioriteras bort när det borde vara tvärtom! Därför gäller det att utgå från DIG SJÄLV och dina förutsättningar. Fundera på vad som är viktigt för dig och vad är syftet med din träning är? Sätt (realistiska) mål som passar DIG och inte vad andra kan och gör! Glöm inte delmål på vägen för att öka motivationen! Som sagt planera in och prioritera din träning!
 
Lite tips;
- HItta någon träningsform som du tycker är rolig
- Ha en träningskompis så ni kan pusha varandra
- Försök ha bestämda träningsdagar (Så vet man att mån, ons, fre tex är mina träningsdagar. Sen får man självklart rucka på dessa dagar när det behövs.)
- Planera din träning, tänk ut innan du går till gymmet eller skall träna hemma VAD du skall träna för att göra din träning så effektiv som möjligt.
- Vad är syftet med din träning? Varför tränar DU? 
- Sätt delmål 
- Gå inte ut för hårt i början! Börja hellre lugnt och öka succesivt! 
- TILL SIST, GLÖM INTE ATT PRIORITERA TRÄNINGEN!
 
Jag har funderat ut några mål för mig under 2014;
- Få ordning på min rygg och mina obalanser 
- Ta 100 kg i marklyft 
- Öka i knäböj (ej satt målvikt än)
- Klara 3x10 chins (alla 3 set utan hjälp)
- Göra någon form av lopp (ex löning, skidor. Jag skulle åkt Vasaloppet i år men på grund av ryggproblem och operation får det bli nästa år)

KOM IHÅG! Det är bara DU som bestämmer vad du gör med ditt liv och din kropp! Så vad är ditt/dina mål för år 2014?

 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: